Geoblog.pl    xgrzegorzk    Podróże    Ziemia Święta - Izrael 2008 rok    Jerozolima - Ogród Getsemani, Sadzawka Owcza - Betesda, Via Dolorosa, Bazylika Grobu, Wieczernik, grób Dawida, Hotel King Dawid

Izrael
Izrael, Jerusalem Corridor

o śniadaniu w hotelu modlimy się w Ogrodzie Getsemani i przechodzimy jeszcze raz drogę krzyżową ulicami Starej Jerozolimy - Via Dolorosa kierując się do Bazyliki Grobu.

Ogród Getsemani

W ogrodzie, którym od roku 1666 opiekują Franciszkanie, rośnie siedem potężnych staruszków - drzew oliwnych, pozostałość gaju oliwnego. Pnie częściowo zmurszałe, zwietrzałe wydają się być martwe, lecz przeczą temu gałęzie pokryte liściami i owocami. Ile mają lat? Botanicy twierdzą że drzewo oliwkowe może żyć wiele setek lat. Z obserwacji wiadomo, że korzenie starego drzewa wypuszczają młode pędy, które z biegiem czasu rozrastają się w drzewa. Historyk żydowski

Józef Flawiusz opisując oblężenie Jerozolimy w roku 70 po Chrystusie, twierdzi, że głównodowodzący wojskami rzymskimi Tytus rozkazał wyciąć wszystkie drzewa w promieniu czterech godzin drogi od Jerozolimy. Budulec był potrzebny na cele wojenne. Tytus po zdobyciu i zburzeniu Jerozolimy został cezarem, przyjęty przez ojca Wespazjana do współrządów. Żołnierze rzymscy są znani z tego że raczej bezwzględnie wykonywali rozkazy, ale wydaje się nieprawdopodobnym, aby wygrzebywali korzenie drzew. Znana jest ciekawa zdolność drzew oliwkowych, które z korzeni wypuszczają ciągle nowe pędy. Dlatego z wielkim prawdopodobieństwem możemy przyjąć, że wiekowe pnie, które możemy oglądać na stokach Góry Oliwnej, są odroślami autentycznych drzew gaju oliwnego z czasów Nowego Testamentu; drzew, które były świadkami Jezusowych słów „Ojcze... nie moja ale Twoja wola niech się stanie” (Łk 22,42).

Mszę św. oprawiamy w tzw. Małym Wieczerniku. Modlimy się też w Wieczerniku i przy grobie króla Dawida, który jest równocześnie synagogą.

Wieczernik

W cieniu dzisiejszego kościoła Zaśnięcia NMP, na pierwszym piętrze gotyckiego budynku, znajduje się wieczernik (Cenaculum). Według tradycji chrześcijańskiej to tutaj Chrystus spożył ostatni posiłek z uczniami. Sala pozbawiona jest dekoracji, tylko piękne gotyckie łuki dzielą ją na dwie części.

Następnie udajemy się do Hotelu King Dawid na poczęstunek.

mitrofan
mitrofan - 2009-04-11 18:42
Piękne zdjęcia. Ze wzruszeniem zwiedzam w tym wyjątkowym dniu święte miejsca. Radosnego Alleluja!

edyta
edyta - 2012-02-24 20:15
piekne zdjecia tylko ze sadzawka betesda to nie to samo co sadzawka owcza sadzawka owcza znajduje sie przy bramie owczej a betesda w zupelnie innej czesci jerozolimy blizej domu marii matki jana marka blizej schodow prowadzacych do palacu kajfasza (k.emmerich)

xgrzegorzk - 2012-02-29 21:26
Sadzawka Betesda położona jest w bezpośredniej bliskości kościoła, św. Anny, w pobliżu Bramy Lewej. Imponujące pozostałości basenu z dwoma łaźniami i pięcioma portykami potwierdzają ewangeliczną opowieść przekazaną prze Jana (J 5,1-3a.5-16). Niegdyś znajdowała się tu Brama Owcza, w pobliżu której odbywał się targ, a w sadzawce kąpano przeznaczone na ofiarę zwierzęta. Tu właśnie Jezus uzdrowił paralityka.
Taką informację znalazłem na KAI.