Geoblog.pl    xgrzegorzk    Podróże    Grunwald 2010 - wyprawa rowerowa    Rowy - Objazda - Słupsk - Dębnica Kaszubska - Gałęzowo (rower)

Rowy - Objazda - Słupsk - Dębnica Kaszubska - Gałęzowo (rower)

Polska, Gałęzowo

Dzień Szósty

Rowy - Objazda - Słupsk - Dębnica Kaszubska - Gałęzowo (13.07.2010)
(t= 5,26 h śr.= 12,8 km/h dyst.= 79 km)

Wstaję o g. 7.00. Wyjeżdżam o g. 8.30. Kiedy robiłem zdjęcie kościoła w Rowach ktoś mnie zagadnął o rower. Okazało się, że to jest, może niektórym znany, rowerzysta, Waldemar Burchardt który z żoną tutaj wczasuje. Pytałem się o jego stronę internetową która jest trochę zaniedbana. Okazuje się, że ma teraz nową pasję - motocykl, którym objechał sporą część Europy. Ale jeszcze w tym roku ma ruszyć i rowerem. Zrobiłem im zdjęcie. Jadę już kolejny raz przez Objazdę na Słupsk. Temperatura jest taka sama jak w poprzednie dni. Założyłem nowe bloki SPD do sandałów. Stare zdjąłem jeszcze w Bydgoszczy. Zobaczę czy będę w stanie w nich jechać. Okazuje się, że od razu jadę o jedno przełożenie wyżej. Taki jest obiektywny efekt działania bloków. Sprężyny mam nastawiane na najlżejsze napięcie.

No i zaczęły się górki. Niektóre mają po kilka kilometrów. Największa i najbardziej stroma to wyjazd ze Słupska (7%). Słupsk leży nad rzeką Słupią i jest oddalony od Bałtyku o 18 km. Miasto ściśle współpracuje z nadmorska Ustką m.in. tworząc dwumiasto. Są tu liczne zabytki, które znajdują się na Europejskim Szlaku Gotyku Ceglanego. Młyn Zamkowy, jest najstarszym obiektem przemysłowym na Pomorzu. Jest tu najstarsza czynna winda w Europie i największa na świecie kolekcja prac plastycznych Witkacego i witkacjanów. Objeżdżam miasto i robię zakupy. Na spóźnione śniadanie jem bułeczki i jogurt. O g. 14.00 zaszło słońce za chmury i temperatura spadła do 25 °C.

Ruszam dalej. Przejeżdżam przez Park Krajobrazowy Dolina Słupi. Jest on największym z 9 parków krajobrazowych istniejących na terenie województwa pomorskiego. i jest jednym z najstarszych parków krajobrazowych w Polsce. Jego powierzchnia wynosi 37 040 ha i wraz ze swoją otuliną - 83 170 ha, obejmuje obszar środkowego biegu rzeki Słupi i jej zlewni od miejscowości Soszyca do drogi Krępa-Łosino. Park Krajobrazowy „Dolina Słupi" jest parkiem typu dolinnego, a jego teren został ukształtowany w okresie topnienia północnoatlantyckiego lądolodu, co przyczyniło się do bogactwa form krajobrazu i znacznego zróżnicowania wysokościowego terenu. Aż 72% powierzchni zajmują lasy. Ważnym elementem krajobrazu są jeziora o różnej wielkości, kształcie i pochodzeniu, na czele z największym jeziorem Parku - Jeziorem Jasień (590 ha).

Ze względu na różnorodność i bogactwo awifauny cały obszar Parku został uznany za jedną z 118 ostoi ptaków w Polsce. W 2004 cały obszar Parku włączony został do sieci Natura 2000 jako obszar specjalnej ochrony ptaków jako „Dolina Słupi". Dla ochrony najcenniejszych fragmentów naturalnej przyrody, na terenie Parku utworzono 4 rezerwaty przyrody i ustanowiono 57 pomników przyrody. Przejeżdżam przez Dębnicę Kaszubską. O g. 17.00 w Natarzynie zaczęło padać. Temperatura spadła do 20 °C. Na razie czekam na przystanku PKS. Rozmawiam chwilę z miejscowym chłopcem, który jest bardzo ciekawy wszystkiego. Później doszedł jego ojciec.

Będąc w Słupsku zagadnąłem pewnego chłopca o to gdzie jest rynek. Po chwili doszedł ojciec i wyzwał dlaczego rozmawia z obcymi. Dwa różne podejścia. Ruszam po g. 18.00 kiedy przestało już lać. Jadę wśród lasów i z rzadka mijam jakieś miejscowości. Jestem w końcu w Parku Krajobrazowym. Rozglądam się za noclegiem. Na poboczu dostrzegłem informację o polu namiotowym w Europejskim Centrum Ekologicznym w Gałęzowie. Skręcam w prawo. W wiosce pytam się o nocleg. Zostaję skierowany na boisko, ale tutaj niczego nie ma. Wracam nad jezioro i po chwili rozmowy miejscowy gospodarz zaprosił mnie do siebie na podwórko. Rozbijam tam namiot i wracam nad jezioro by się wykąpać. W Gałęzowie jest początek ścieżki przyrodniczej „Okolice jeziora Głębokiego". Jest zimno, ale woda ciepła. Później jeszcze chwila rozmowy z gospodarzem i idę spać.