Geoblog.pl    xgrzegorzk    Podróże    Grunwald 2010 - wyprawa rowerowa    Sopot - Malbork - Dzierzgoń (pociąg, rower)

Sopot - Malbork - Dzierzgoń (pociąg, rower)

Polska, Dzierzgoń

Dzień ósmy

Sopot - Malbork - Dzierzgoń (15.07.2010)
(t= 3,32 h śr.= 10,5 km/h dyst.= 37 km)

Budzę się o g. 6.30. Kemping jest położony przy głównej arterii łączącej Gdańsk z Gdynią. Hałas jest bardzo duży. Ale mi to nie przeszkadzało w spaniu. Sopot jest najmniejszym pod względem ludności powiatem grodzkim w Polsce. Może także poszczycić się najniższym w Polsce stopniem bezrobocia wynoszącym 1,9% (ok. 300 osób). To miasto uzdrowiskowe. Molo w Sopocie jest najdłuższym drewnianym molem w Europie o długości 512 metrów. Po porannej toalecie jadę na stację PKP. Pociąg do Malborka mam o g. 10.17. Jest g. 8.30. Mam więc trochę czasu na zwiedzanie. Byłem tu już wiele razy, ale teraz dopiero pierwszy raz wszedłem na latarnię morską. Widok jest wspaniały. Później jem mega gofra za 9 zł i udaję się na stację PKP. W Malborku jestem po dwunastej. Przy zakładaniu prawej sakwy urywa mi się dolny hak. Muszę ją przywiązać sznurkiem, który mam ze sobą. W Malborku oglądam niedawno otwarty deptak, a później zamek i okolice.

Gotycki zamek wzniesiony przez Krzyżaków w latach 1274-1457 jest jedną z największych twierdz średniowiecznej Europy i przykładem średniowiecznej architektury obronnej. W latach 1309-1457 był siedzibą mistrzów Zakonu Krzyżackiego i stolicą Państwa Krzyżackiego. otoczony murami obronnymi z bramami, składający się z trzech oddzielnych zamków: Zamku Wysokiego, Zamku Średniego oraz Zamku Niskiego zwanego także Przedzamczem. Okolice zamku są opanowane przez telewizję i policję, ponieważ dzisiaj o g. 16.00 ma być m.in. prezydent na widowisku z okazji 600 - lecia Bitwy pod Grunwaldem. Wyjeżdżam z Malborka o g. 14.00. Wróciła fala upałów i jest 38 °C.

Górki niestety są dalej i to spore. Często jadę po 7 km/h. Po 20 km mam dosyć upałów i kładę się we właśnie mijanej wiosce na ręczniku. Podszedł ktoś do mnie i pytał się czy mi się nic nie stało. To miło. Czas mija od podjazdu do podjazdu. Do Dzierzgonia dojechałem o g. 17.30. Kiedy zagaduję jakąś panią o tutejszy zabytkowy kościół to wspomina mi o Mszy św. o g. 18.00. Warto chwilę poczekać. Po Mszy św. zostałem zaproszony na kolację i nocleg przez wikariusza ks. Grzegorza Furgała. Przez chwilę o tym myślałem, ponieważ do Grunwaldu zostało około 100 km i jeden dzień jazdy, ale w końcu skorzystałem z oferty. Biorę prysznic i i idę zwiedzić wzgórze zamkowe które sąsiaduje z kościołem. Tam kiedyś znajdował się zamek krzyżacki. Teraz wzgórze jest odnawiane z przeznaczeniem na skwer dla mieszkańców. Niewiele tam już pozostałości po zamku.

W latach dziewięćdziesiątych, ubiegłego wieku, były prowadzone badania archeologiczne w rejonie wsi Bągart, Nowiny i Mokajny. Efektem prac było odkrycie starożytnych pomostów. Dwa z nich znajdują się w okolicach Bągart i są datowane na 1000 lat, trzeci biegnie na linii Nowiny – Mokajny, jego wiek określa się na ponad 2500 lat, a więc sięga czasów rzymskich. Kolejny pomost to fragment szlaku bursztynowego, jeden z niewielu dowodów na kontakty miejscowej ludności z Imperium Rzymskim. Archeolodzy niemieccy, przed II wojną światową, w tym rejonie znaleźli skarb – rzymskie monety. We wczesnym średniowieczu, do ziemi dzierzgońskiej docierały wyprawy Wikingów. Świadczy o tym znaleziona w pobliżu Bągart ich łódź. W 997 roku, z misją chrystianizacyjną na tę ziemię przybył biskup Wojciech. Misjonarz jednak został zamordowany przez jedno z pruskich plemion.

Biskup stał się pierwszym polskim świętym, a dziś patronem całej Europy. W latach 1247 – 1248 z inicjatywy Mistrza Krajowego Heinricha von Wida, Krzyżacy wybudowali na wzgórzu potężną warownię. Stała się ona od 1250 roku siedzibą komturii krzyżackiej i komtura szatnego. W 1409 roku rozpoczęła się wojna polsko – krzyżacka. 15 lipca 1410 roku na polach Grunwaldu rozegrała się największa bitwa średniowiecznej Europy, w której wzięli udział dzierzgońscy zakonnicy z komturem Albrechtem von Schwarzburg na czele. Wielki szatny poległ w walce. 21 lipca 1410 roku, w drodze na Malbork, król Władysław Jagiełło wkracza do Dzierzgonia i zatrzymuje się w zamku. Król przyjął delegację miast pruskich między innymi Elbląga, które złożyły hołd wierności monarsze. Władzę nad zamkiem Jagiełło przekazał Zbigniewowi z Brzezina i 24 lipca ruszył w dalszy pochód na Malbork.

W 1411 roku zamek zdobywają Krzyżacy, a w ręce polskie ponownie trafia w roku 1414 w czasie „wojny głodowej”. Z rozkazu króla zamek podpalono. Dzierzgońska warownia nie cieszyła się dobrą sławą. Określano ją mianem „przeklęty zamek”. Opowiada o tym legenda autorstwa polskiego kronikarza Jana Długosza „Duchy dzierzgońskiego zamku”. Upadek konfraterni zmusił zakonników do przeniesienia komturii do zamku w Przezmarku. W 1429 r. następuje odbudowa warowni. Na zamku dzierzgońskim swą funkcję pełniło 42 komturów. Wielu późniejszych Wielkich Mistrzów. Między innymi Luder z Brunszwiku czy Konrad von Wallenrod.

Mieszczanie dzierzgońscy w roku 1440 przystępują do Związku Pruskiego. W czasie wojny trzynastoletniej zamek ponownie zostaje spalony. Konflikt kończy się podpisaniem II Pokoju Toruńskiego w 1466 r. Na mocy traktatu Dzierzgoń zostaje przyłączony do Korony i staje się miastem granicznym i siedzibą starostwa. Gotycki kościół Św. Trójcy i św. Katarzyny, na terenie którego się znajduję, wznoszono etapowo od ok. 1310 do 1. poł. XIV w. Ks. Grzegorz proponuje mi ponowny wyjazd do Malborka, tym razem samochodem, na widowisko transmitowane prze TVP. Chętnie na to przystaję. Jesteśmy niestety spóźnieni, bo w programie TVP jest tylko retransmisja i wszystko zaczęło się o 1h wcześniej. Obchodzimy zamek nocą i wracamy o g. 23.30.