Geoblog.pl    xgrzegorzk    Podróże    Ziemia Święta - Izrael 2008 rok    Przejazd do Domus Galilaeae, Góra Karmel

Przejazd do Domus Galilaeae, Góra Karmel

Izrael
Izrael, Karmēlos

Z lotniska autobusem, który będzie nas woził po Izraelu, udajemy się do Domus Galilaeae. Tam uroczyste powitanie. To będzie nasza baza wypadowa po Galilei. Jemy śniadanie. Kto chce idzie się położyć. Później obiad.

Domus Galilaeae

To nowoczesne centrum formacyjnego, na studia i rekolekcje Drogi Neokatechumenalnej. Ośrodek usytuowany jest powyżej Sanktuarium Błogosławieństw, w pobliżu szczytu góry znanej jako Góra Błogosławieństw. Znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie Jeziora Galilejskiego, nad doliną Tabgha, miejscem pierwszego rozmnożenia chleba, i Kafarnaum. Półtora kilometra dalej, można znaleźć starożytne ruiny Korozain. Te ruiny odkryte zostały w ostatnich latach. Wznosi się niedaleko drogi która w dawnych czasach łączyła Korozain i Kafarnaum, na brzegach tego jeziora. Budowę rozpoczęto w styczniu 1999 pod kierownictwem hebrajskiego architekta, Dana Mochly z Haify, we współpracy z argentyńskim architektem, ks. Danielem Cevilanem. Odpowiedzialnym za techniczną stronę budowy, jest ks. Ewald Randl, austriacki inżynier i profesor inżynierii w Graz, a za koordynację prac: Jose Vincente Sandino architekt kolumbijski. Budynek opracowany jest na trzech różnych poziomach, jakby tarasach, schodzących w dół do jeziora. Na dwóch niższych tarasach znajduje się 100 pokoi, każdy z dwoma łóżkami, czyli razem 200 miejsc, wraz z prywatną łazienką, klimatyzacją, i niezależnym ogrzewaniem. Wszystkie pokoje zwrócone są na jezioro i mogą być używane jako miejsce medytacji i odpoczynku.

Góra Błogosławieństw

Miejscem, z którym tradycja wiąże Jezusowe „kazanie na górze”, jest wzniesienie, górujące nad Jeziorem Genezaret na wysokości 150 m. Jest w tym nauczaniu Chrystusa modlitwa "Ojcze nasz", są zalecenia: „nie gromadźcie sobie skarbów na ziemi” i „nie sądźcie, abyście nie byli sądzeni”, jest i obietnica: „proście, a będzie wam dane”. W tych wersach Pisma Świętego chrześcijanin znajduje wskazówki, którymi winien się kierować codziennie.

Sanktuarium na Górze Błogosławieństw zbudowane jest na planie ośmiokąta, w nawiązaniu do liczby błogosławieństw. Pod kopułą znajduje się osiem okien, których witraże zawierają łacińskie teksty błogosławieństw.

„Błogosławieni ubodzy w duchu, albowiem do nich należy królestwo niebieskie.
Błogosławieni, którzy się smucą, albowiem oni będą pocieszeni.
Błogosławieni cisi, albowiem oni na własność posiądą ziemię.
Błogosławieni, którzy łakną i pragną sprawiedliwości, albowiem oni będą nasyceni.
Błogosławieni miłosierni, albowiem oni miłosierdzia dostąpią.
Błogosławieni czystego serca, albowiem oni Boga oglądać będą.
Błogosławieni, którzy wprowadzają pokój, albowiem oni będą nazwani synami Bożymi.
Błogosławieni, którzy cierpią prześladowanie dla sprawiedliwości, albowiem do nich należy królestwo niebieskie.
Błogosławieni jesteście, gdy [ludzie] wam urągają i prześladują was, i gdy z mego powodu mówią kłamliwie wszystko złe na was.
Cieszcie się i radujcie, albowiem wasza nagroda wielka jest w niebie. Tak bowiem prześladowali proroków, którzy byli przed wami” (Mt 5, 3-12)

Na Górze Błogosławieństw 24 marca 2000 r. Ojciec Święty na Górze Błogosławieństw odprawił Mszę św. dla młodzieży z całego świata. Do licznie przybyłych młodych Polaków Jan Paweł II powiedział: „Wasza obecność tutaj sprawia mi dużą radość. Jest to jakiś znak nadziei dla naszej Ojczyzny”.

Udajemy się na Górę Karmel.

Góra Karmel
Pasmo Karmelu i znajdująca się w pobliżu dolina rzeki Kiszon są według przekazu Księgi Królewskiej i tradycji miejscem działalności Eliasza, a także przebywania jego ucznia i następcy, Elizeusza. Tradycja, zwłaszcza wiele grot znajdujących się w tym terenie, identyfikuje z pobytem w nich Eliasza, natomiast sąd Boży, na który Eliasz wezwał proroków Baala (1 Krl 18, 26-40) miał mieć miejsce na południowo - wschodnim krańcu pasma górskiego, w miejscu, które zwane jest el-Muhraqa (po arabsku: ofiara).na wzniesieniu górującym nad żyzną doliną Ezdrelon znajduje się karmelitański klasztor w Muhraqa, w miejscu upamiętniającym walkę Eliasza w obronie kultu prawdziwego Boga. W kościele klasztornym na szczególną uwagę zasługuje tabernakulum, na którym przedstawiony jest Eliasz, siedzący pod palmą i otrzymujący z rąk anioła podpłomyk, mocą którego będzie mógł dojść do świętej Góry Horeb (por. 1 Krl 19, 4-8).

Już po zachodzie słońca wracamy do Domus Galilaeae.