Geoblog.pl    xgrzegorzk    Podróże    Ziemia Święta - Izrael 2008 rok    J. Galilejskie -Tabgha, Kościół Prymatu Piotra, Nazaret, Kana Galilejska

J. Galilejskie -Tabgha, Kościół Prymatu Piotra, Nazaret, Kana Galilejska

Izrael
Izrael, Nazareth

Jemy śniadanie i autobusem udajemy się nad jezioro Galilejskie do kościoła Prymatu Piotra. Odprawiamy Mszę św.

Kościół Prymatu - Tabgha

W tym miejscu Jezus miał ukazać się po raz trzeci po zmartwychwstaniu. Kościół wznosi się na nadbrzeżnej skale, na której pielgrzymi czcili pamięć drugiego cudownego połowu ryb, oraz prymatu, jakiego Jezus udzielił św. Piotrowi.

Następny kierunek to Nazaret. Jesteśmy w domu Józefa i w Bazylice Zwiastowania. Obiad jemy w restauracji arabskiej Holy Land.

Nazaret

(arab. En-Nasira, hebr. Nazerat) - miasto w Galilei w Izraelu. Zajmuje naturalny amfiteatr na stokach wzgórz od północy ograniczających dolinę Ezdrelon. Jego stale rozwijająca się ku wschodowi dzielnica żydowska zamieszkana przez emigrantów nosi nazwę Nazaret Illit (tzn. górna). Mieszkańcy Nazaretu są muzułmanami, żydami i chrześcijanami różnych tradycji. Nie było wymieniane w Starym Testamencie. Nie znają go też ani Talmud, ani Józef Flawiusz. Jest ojczyzną Maryi, matki Chrystusa. To tutaj wg przekazów ewangelicznych miało miejsce Zwiastowanie. Do Nazaretu powrócili po pobycie w Egipcie małżonkowie Józef i Maryja wraz z małym Jezusem. Zamieszkali na terenie obecnego kościoła św. Józefa. W podziemiach znajduje się grota domu Józefa, a w niej babtysterium. Pan Jezus przebywał w tym mieście, wówczas jeszcze mało znaczącej osadzie, do czasu podjęcia się publicznej działalności, którą rozpoczęły chrzest w Jordanie z rąk Jana Chrzciciela i przeniesienie się do Kafarnaum.

Przez swe położenie geograficzne Nazaret był idealnym miejscem, aby chronić lata życia ukrytego Syna Bożego, z dala od „międzynarodowej trasy” Via Maris, która przebiegała w odległości ok. 10 km na południowy-wschód. Z dala od zgiełku światowego, w niewielkiej dolinie otoczonej górami, dokonały się tajemnice naszego zbawienia: Zwiastowanie i Wcielenie, tu uświęcając życie rodzinne wzrastał Zbawiciel.

W Kanie Galilejskiej małżeństwa odnawiają swoje przyrzeczenia. Wielu kupuje wino.

Kana Galilejska

Kościół Cudu został wzniesiony przez oo. franciszkanów na ruinach domu, który wiązano z pierwszym cudem Jezusa, czyli przemianą wody w wino na weselu. Jezus raz jeszcze dokonał cudu w Kanie. Przyszedł do Niego urzędnik królewski z prośbą o uzdrowienie dziecka, umierającego w Kafarnaum. On jedynie powiedział: „Idź, syn twój żyje” i w tym momencie chłopca opuściła gorączka. Oddalona zaledwie o 8 kilometrów od Nazaretu Kana Galilejska, nosząca dziś nazwę Kafr Kanna, ma ok. 5 tys. mieszkańców. Większość stanowią chrześcijanie, drugą pod względem liczebności grupę stanowią muzułmanie.

Wracamy do Domus Galilaeae na przepyszną kolację.