Geoblog.pl    xgrzegorzk    Podróże    Ziemia Święta - Izrael 2008 rok    Góra Hermon, Cezarea Filipowa, źródła Jordanu, Tabgha

Góra Hermon, Cezarea Filipowa, źródła Jordanu, Tabgha

Izrael
Izrael, Dan

Dzisiaj wyjazd trochę wcześniejszy. Modlimy się w autobusie. Jedziemy drogą którą naród Izraela był prowadzony do niewoli babilońskiej. Mijamy wzgórza Golan, dawniej Baszanu. Dojeżdżamy do źródeł Jordanu. Jordan spada z Góry Hermonu w formie wodospadu. Tutaj znajdują się ruiny Cezarei Filipowej, gdzie Piotr otrzymał władzę prymatu od Jezusa.

Góra Hermon
Hebr. Har Hermon, arab. Jabalu sh-Shaykh - jest najwyższym szczytem w Izraelu (Dystrykt Północny) i wznosi się na 2 224 metry ponad poziomem morza. Wchodzi w skład pasma górskiego Antylibanu, które przebiega przez terytorium Libanu, Izraela i Syrii. Masyw góry Hermon jest zarazem przygranicznym terenem pomiędzy tymi trzema państwami, jednak dostępu od strony Syrii i Libanu pilnują międzynarodowe wojska ONZ (UNIFIL i UNDOF).
W rzeczywistości góra Hermon to grupa trzech wyraźnych szczytów, każdy prawie o takiej samej wysokości. Ze względu na swoją wysokość, Hermon jest zdecydowanie najchłodniejszym miejscem w całym Izraelu. Do tego stopnia słynie ze śniegu, że nadano jej nazwę "góry śniegu", albo "posiwiałej góry".

CEZAREA FILIPOWA
Pierwotnie Paneion, dziś Banias. Miasto położone u źródeł Jordanu, u stóp Hermonu, wybudowane przez Heroda Filipa na cześć cesarza Augusta i w 3 roku przed Chrystusem podniesione do rangi rezydencji. Według relacji Marka (8,27- 30) w pobliżu Cezarei Filipowej miało miejsce wyznanie Piotra, że Jezus jest Mesjaszem. Według Mateusza (16,13-20) Jezus dał tu Piotrowi obietnicę prymatu.

Tabgha
To dolina na północno-zachodnim brzegu jeziora Galilejskiego. Wspomiana została po raz pierwszy w I wieku p.n.e. przez żydowskiego historyka Józefa Flawiusza. Jest tam kilka obiektów związanych z życiem Jezusa. Między innymi kościół cudu rozmnożenia chleba i ryb oraz miejscowość Kafarnaum (Kfar Nahum, czyli wieś Nahuma. Właściwie ta dolina za czasów Jezusa nazywała się po grecku Heptapegon (czyli: siedem źródeł), ale z czasem Arabowie uprościli sobie wymowę tego miejsca na Tabgha. W średniowieczu nazywana była Tabula Domini (czyli Stół Pański). Grecka nazwa nawiązuje do znajdujących się tam gorących źródeł, których temperatura dochodzi prawie do 30 stopni Celsjusza. Poziom wody jeziora Galilejskiego znajduje się około 212 m poniżej poziomu Morza Śródziemnego. Jezioro zasilają wody rzeki Jordan, która przez nie przepływa.

Wracamy nad j. Galilejskie, gdzie znowu, w kościele prymatu odprawiamy Mszę św. I powrót do Domusa.