Geoblog.pl    xgrzegorzk    Podróże    Ziemia Święta - Izrael 2008 rok    Bazylika Grobu, Ain Karim, Muzeum Izraela

Bazylika Grobu, Ain Karim, Muzeum Izraela

Izrael
Izrael, Jerusalem Region

Po przejściu z hotelu odprawiamy Mszę św. w Bazylice Grobu w kaplicy z VII w. Po modlitwie udajemy się do Ain Karim.

Ain Karim

Malownicza wioska, znajduje się 7 km na zachód od centrum Jerozolimy. Nazwy tej nie wymienia żaden z Ewangelistów, jednak tradycja chrześcijańska wiąże tę miejscowość z opisaną w Ewangelii według św. Łukasza wizytą Maryi u krewnej - z nawiedzeniem św. Elżbiety. Ain Karim jest rodzinnym miastem św. Jana Chrzciciela, miejscem, gdzie żył kapłan Zachariasz ze swoją żoną Elżbietą. Ewangelista Łukasz wspomina krótko: „Maryja wybrała się i poszła z pośpiechem w góry do pewnego miasta Judy” (Łk 1,39). Po Zwiastowaniu Maryja pośpiesznie udała się do swej kuzynki do Ain Karem. Elżbieta wymówiła wówczas pamiętne słowa: „Błogosławiona jesteś między niewiastami i błogosławiony jest owoc Twojego łona” (Łk 1,42-45). A Maryja odpowiedziała słowami hymnu Magnificat: „Wielbi dusza moja Pana” (Łk 1,46-56). Św. Elżbieta, chociaż była już w podeszłym wieku, również spodziewała się potomka. Niebawem urodziła syna - św. Jana Chrzciciela. Na murze dziedzińca sanktuarium Nawiedzenia znajdują się tablice z tekstem Magnificat w 42 językach - w tym również w języku polskim. Inicjatywa ich wmurowania pochodzi od Polaka - o. Aureliusza Borkowskiego OFM. Znajduje się tu kilka pięknych kościołów i klasztorów.

W Muzeum Izraela oglądamy makietę Jerozolimy, która najlepiej pokazuje jak kiedyś wyglądała.

Muzeum Izraela

Zbudowane w 1965 r. na grani wychodzącej na Jerozolimę Zachodnią ma najpiękniejsze dzieła sztuki i zabytki archeologiczne w kraju. Składa się z szeregu pawilonów położonych na łagodnym zboczu i przypominających tradycyjną arabską wioskę. W zbiorach muzeum znajdują się całe wnętrza synagog z Europy i Indii, przykłady miejscowych dzieł sztuki najwyższej klasy, wspaniałe zabytki archeologiczne i słynne na cały świat zwoje znad Morza Martwego. Znajduje się tam także ogromna makieta miasta takiego, jakie mogło być w 66 r., w czasach Drugiej Śwątyni. Ma ok. 20 m po przekątnej i zaznaczono na niej wprost fantastyczną ilość szczegółów. Stale jest aktualizowana, by uwzględniała nowe odkrycia archeologiczne.