Geoblog.pl    xgrzegorzk    Podróże    Ziemia Święta - Izrael 2008 rok    Jerozolima - Miejsce Wniebowstąpienia, Ojcze Nasz, Góra Oliwna, Wzgórze Mamre

Jerozolima - Miejsce Wniebowstąpienia, Ojcze Nasz, Góra Oliwna, Wzgórze Mamre

Izrael
Izrael, Jerusalem Region

Autobusem wjeżdżamy na Górę Oliwną i udajemy się do miejsca Wniebowstąpienia Pana Jezusa.

Miejsce Wniebostąpienia

Ostatnim sanktuarium związanym z ziemskim życiem Jezusa Chrystusa jest miejsce Jego Wniebowstąpienia. Znajduje się ono w Jerozolimie na samym szczycie Góry Oliwnej, gdzie - według Dziejów Apostolskich i tradycji - Zmartwychwstały pożegnał się z uczniami. Pierwsza kaplica została tu zbudowana ok. 380 r. dla upamiętnienia wniebowstąpienia Chrystusa, gdzie kurz utworzył w sposób cudowny ślady jego stóp. Ślad prawej stopy przeniesiony na kamień zachował się tu do dziś. Sanktuarium Wniebowstąpienia Jezusa należy dzisiaj do muzułmanów i zostało zamienione na meczet. Chrześcijanie mogą sprawować tu własną liturgię tylko raz w roku - w uroczystość Wniebowstąpienia.

Góra Oliwna

Wznosi się na wschód od Starego Miasta. Jej zbocze wykorzystywano jako miejsce pochówku od III tysiąclecia p.n.e. Na wzgórzu jest także dużo miejsc związanych z ostatnimi dniami Chrystusa, a ze szczytu można podziwiać wspaniałą panoramę Starego Miasta. Między murami miasta a wzgórzem rozciąga się Dolina Jozafata. Groby proroków - Na południowo-zachodnim zboczu Góry Oliwnej znajduje się wiele cmentarzy żydowskich.

Niedaleko znajduje się Kościół Ojcze Nasz

Kościół Ojcze Nasz

Stoi obok częściowo zrekonstruowanego kościoła z IV w. wzniesionego nad grotą znaną jako miejsce, gdzie Chrystus nauczył uczniów modlitwy Pater Noster (Ojcze nasz). Dziś XIX-wieczny kościół i klasztor słyną z tablic z płytek ceramicznych z modlitwą Ojcze nasz wypisaną w 62 językach.

Grób Maryi Panny

Podziemne sanktuarium w Dolinie Jozafata, gdzie uczniowie pochowali Matkę Boską, jest najbardziej nastrojowym miejscem świętym w Jerozolimie. Fasada, imponujące schody i chrześcijańskie groby królewskie w bocznych niszach pochodzą z XII w. Grób Matki Boskiej stoi we wschodniej części krypty, którą zdobią ikony i ornamenty typowe dla prawosławia. Dziś nabożeństwa odprawiają tu Grecy, Ormianie, Koptowie i Syryjczycy. W ścianie południowo-wschodniej znajduje się mihrab umieszczony tu po zwycięstwie Saladyna. Miejsce to zostało uznane za święte przez muzułmanów, ponieważ według arabskiego uczonego Mahomet zobaczył w czasie nocnej podróży do Jerozolimy światło nad grobem swojej „siostry Maryi”.

Schodzimy drogą po której w Niedzielę Palmową na osiołku jechał Pan Jezus. Roztaczają się tutaj piękne widoki na Starą Jerozolimę. Autobusem przejeżdżamy na wzgórze Mamre związane z Abrachamem gdzie ma powstać Domus Mamre.