Geoblog.pl    xgrzegorzk    Podróże    Południowa i zachodnia Polska rowerem 2009 rok    Bardo - Wambierzyce - Broumov - Mieroszów - Krzeszów (rower)

Bardo - Wambierzyce - Broumov - Mieroszów - Krzeszów (rower)

Polska, Krzeszów

Dzień ósmy

Bardo - Wambierzyce - Broumov - Mieroszów - Krzeszów (14.07.2009)
(t= 5,47 h śr.= 13,4 km/h dyst.= 80 km)

Budzę się o g. 6.15. O g. 7.00 odprawiam Mszę św. w sanktuarium. Później śniadanie i rozmowy o drodze przy kawie. Spotykam moich nowych parafian z Bydgoszczy, którzy zwiedzali sanktuarium. Wyruszam o g. 9.30. Najpierw ostry podjazd do Wojbórza. Później ostry zjazd 1.5 km. I znowu pod górkę. Zaczyna padać deszcz. Chowam się na przystanku. Ale po chwili już przestaje.

Skręcam na Bożków, ponieważ zobaczyłem informację o pałacu na bocznej drodze, a wjechałem na główną. Zrobił na mnie niesamowite wrażenie przez swoją wielkość. Prywatny właściciel kupił go, ale chyba tylko po to, by drożej go sprzedać. Z Bożkowa prowadził bardzo ostry podjazd, ale warto było tu wjechać. Przejechałem przez dzielnicę Nowej Rudy. Mijam ciekawe oznaczenie miejscowości Ścinawki Średniej, praktycznie jednego domu. Teraz przede wszystkim zjeżdżam.

Znowu jest upalnie. Temp. powyżej 30 °C. Pojawiły się już znaki do sanktuarium w Wambierzycach. Dojechałem tam po 30 km. W centrum miejscowości króluje barokowa bazylika z ukoronowaną w 1980 roku XIII wieczną figurką Wambierzyckiej Królowej Rodzin. Rower zostawiam przy drzwiach, zabierając dokumenty i idę do środka. Tam czeka mnie niespodzianka. Spotykam nauczyciela z rodziną ze Złotowa z którym uczyłem w Rolniczaku. Tego samego, którego spotkałem przy wyjeździe na wyprawę rok temu. Niesamowite spotkanie. Modlę się i robię zdjęcia. Po zjedzeniu obiadu w barze (kotlet schabowy, ziemniaki, herbata - 16 zł) ruszam na Czechy. Do przejścia pieszo - rowerowego jest cały czas pod górkę. Granica jest na szczycie. Znaki poniszczone. W Czechach jest pagórkowato, ale nie ma tylu zakrętów.

Jestem w Broumov nad rzeką Ścinawką. Najbardziej okazałym zabytkiem miasta jest benedyktyński klasztor - uznany za czeski zabytek narodowy. Zespół klasztorny obejmuje: kościół pw. św. Wojciecha a w nim refektarz z kopią całunu turyńskiego z 1651 r. oraz ogromną bibliotekę a także Muzeum Ziemi Broumovskiej. Do środka nie wchodzę, bo na to trzeba czasu. Dalej jadę przez Meziměstí. Granicę przekraczam w Starostin. Jechałem przez Czechy, tak jak i przez Słowację, ponieważ jest krócej. Robi się dosyć płasko. Są to tereny na wysokości ok. 500 m npm. Dalej jazda raczej w dół.

W Mieroszowie kupuję sobie picie (pepsi colę) i upewniam się co do dalszej drogi. Mijam Dobromyśl. Koło Gorzeszowa jestem przy jednym z Głazów Krasnoludków, w Rezerwacie Głazy Krasnoludków. Są to zabytki przyrody - zespół form skalnych o długości 1,2 km oraz szerokości 200 m znajdujący się ok. 1,5 km na południowy zachód od Gorzeszowa. Zwietrzałe formy skalne piaskowca ciosowego stanowią zabytki przyrody o wysokości 6-25 m przybrały rozmaite kształty maczug i grzybów.

Dojeżdżam do Krzeszowa o g. 19.00. Już z daleko widać sanktuarium. Grupa młodych chłopaków mija mnie bez problemów pod górkę. Zdziwili się kiedy ich minąłem błyskawicznie rozpędzony masą roweru z górki. Staję prze wieżami kościoła. Są po prostu potężne. Nie wiem czy coś takiego widziałem. Szukam noclegu u sióstr benedyktynek w domu pielgrzyma. Siostra odesłała mnie do elżbietanek, ale kiedy dowiedziała się, że jestem księdzem, coś się dla mnie znalazło. Siostra mówiła mi, że jest prymitywnie, ale ja nic lepszego nie potrzebowałem. Wyszło słońce zza chmur i udałem się na sesję zdjęciową. Wracam i planuję dzień jutrzejszy. Czas na spanie.